تبلیغات
کلاس فیلم سازی - تاریخ سینما2

2-1 سینمای صامت

سینمای صامت؛

1-2 سینما در سالهای آغازین

انواع:

2-2 سینمای متحرک سازی

3-2 سینمای کمدی

4-2 سینمای مستند

سینمای کشورها در دوران صامت

7-2 سینمای آمریک

________________________________________

1-2 سینما در سالهای آغازین

سینما در سی سال اول عمر خود رشد بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده است . این رسانه که کار خود را در گام نخست در چند شهر بزرگ ،‌مانند نیویورک و پاریس و لندن و برلین آغاز کرده بود با سرعتی شگفت‌انگیز راه خود را در سراسر جهان گشود هرکجا که استقرار یافت تماشاگران بسیار را به خود جلب کرد و گوی سبقت را از دیگر ابزارهای سرگرمی ربود .

همچنان که تعداد تماشاگران سینما فزونی می‌یافت تعداد مکان‌هان نمایش نیز بیشتر می‌شد. در دهه 1920،‌سالن‌های نمایشی برپا گردید و در شکوه و رفاه با بهترین تئاترها و تالارهای اپرا ک.و.س برابری می گذاشت . درهمین حال خود فیلمها نیز راه کمال را می‌پیموند.

هرچند پیشتازان فرانسوی و آلمانی و آمریکایی و انگلیسی همگی در اختراع سینما دست داشتند ،‌اما انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در استفاده جهانی آن نقش کمتری داشتند و فرانسویان و آمریکایی‌ها پرشورترین صادرکنندگان این اختراع جدید بودند.

دv عرصه هنری نیز فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها پیشتاز بوند و با انکه در سالهای قبل از جنگ حهانی اول روسیه ، ‌ایتالیا و دانمارک نیز در این زمینه‌ها پیشتاز بودند ولی سرانجام آمریکا در همه زمینه‌ها به پیش افتاد و در هنر و صنعت حرف اول را می‌زد .

با آغاز جنگ جهانی اول حاکمیت سینمای آمریکا ،‌دست کم بر جریان اصلی این رسانه قطعیت یافت.

نکته‌ای را باید در نظر بگیریم که سینمای صامت به این معنا فیلمی که پخش میشده صدایی نداشته ولی در کنار آن موسیقی و یا در کشورهایی مانند ژاپن گفتگوها یا تفسیر فیلم را همزمان اجرا می‌کردند.

این فرایند تحولی در سینما از 1895 تا 1906 با تولید فیلم‌های بیست و چند ثانیه‌ای و از 1907 تا 1913 با تبدیل شدن آن به یک صنعت و بردن این میراث توسط هالیوود از 1914 به بعد ادامه پیداکرد.

هالیوود؛ با شروع جنگ جهانی اول صنعت سینمای اروپا لطمه سنگینی خورد و هالیوود به رقیب بلامنازع فیلم‌سازی جهان تبدیل شد. در این سالها سینما بصورت یک صنعت شناخته می‌شد . هالیوود قدرت کاملی داشت و روش‌های فیلم‌سازی را هم هالیوود تعریف می‌کرد.

ظهور هالیوود راباید ناشی از ناکامی کمپانی انحصارات تصاویر متحرک در انحصاری کردن حرفه فیلم دانست .این کمپانی ائتلافی بود از ده تولید کننده عمده فیلم و سازنده دوربین و دستگاه نمایش در آمریکا و اروپا که در 1908 برای بالا بردن قیمت تولیداتشان.

اما برای این کمپانی حفظ این وضعیت دشوار بود و طی دوره 1909-1914 تهیه کنندگان مستقل مانند کارل لامل و ویلیام فوکس قد علم کردند و بذرهای آنچه بعدها هالیوود نامیده شد را پاشیدند.

آدولف زوکر پارامونت را بوجود آورد ؛ مارکوس لوئف آنچه را که بعدها به مترو-گلدین‌مایر بدل گشت ایجاد کرد؛‌ و ویلیام فوکس شرکت بزرگ فیلم‌سازی خود را بنا نهاد.

تولید و توزیع فیلم تنها دو رکن مهم از سه رکن اصلی قدرت نهادی هالیوود راتشکیل می‌داد . قدرت‌های سینما می‌دانستند که پول از گیشه سینماها ‌می‌آید و لذا برای تسلط بر نمایش اقداماتی را صورت دادند. اگر هالیوود درابتدا شامل تعدادی استودیو در کالیفرنیا و دفاتر پخش درسراسر جهان بود، ‌اکنون شبکه‌ای از کاخ‌های سینمایی را نیز درخیابان‌های اصلی شهرهای بزرگ نیز در بر می‌گرفت.

کاخ سینمایی چیزی فراتر از سالن سنما بود. شکوه معماری و حضور کنترل‌چی‌ها احساس بودن در سرزمینی خیالی را ایجاد می‌کرد.

2-2 سینمای متحرک‌سازی 

کارتون ؛ برخلاف باور عام ،‌تاریخ متحرک سازی ،‌با فیلم ناطق والت دیزنی باعنوان استیم بوت ویلی (1928) آغاز نمی‌شود . پیش از این تاریخ ،‌سنتی پرطرفدار ،‌یعنی همان سینما وتعداد بسیاری فیلم کهحدودا صدفیلم دیزنی نیز شامل آن می‌شد پا به عرصه وجود گذاشته بود .

در سال‌های 1912 ،‌ کارتون همراه با پا گرفتن فیلم‌های چند حلقه‌ای به استثنای چند کارتون بقیه هم چند حلقه‌ای شدند . کارتون در همین زمان در حافظه جمعی تهیه‌کنندگان و مخاطبان با داستان‌های مصور(Comic Strips) ارتباط یافت ،‌به این دلیل که کارتون‌ها اقتباسی بودند از ماجراهای قهرمانان پاورقی‌های نشریات عامه‌پسند و امضای کارتونیست‌ها ( نقاشان داستان‌های مصور) را بر خود داشتند .

تعریف: کارتون رابه طور کلی میتوان نوعی فیلم تعریف کرد که حاصل چیدن طرح‌ها یا اشیا به شیوه‌ای است ک پی از عکسبرداری و نمایش مسلسل و زنجیره‌ای آنها توهم حرکت ایجاد می‌کند .

کارتون درسال 1906 به یک شیوه تولید آشنا و رسمی بدل شد . فیلم شکل‌های خنده‌دار صورت‌های مسخره ( بلکتون ،‌1906) دست نقاشی را در حال کشیدن کاریکاتورهایی نشان می‌داد که چشم‌ةا و دهان‌شان را حرکت میدادند . این درواقع نخستین کارتون واقعی است . پیش از سال 1913 ،‌معمولا اشیایی چون عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها و عکس‌های بریده در این فیلم‌ها به حرکت در می‌آمد ،‌اما به تدریج تعداد نقاشی‌ها و طرح‌ها نسبت به اشیا افزایش یافت تا آنجا که پس از سال 1915 کارتون‌ها به عنصر غالب این نوع گونه سینمایی بدل شد .

متحرک‌سازی در دیگر کشورها؛ تمامی کشورهایی که در حیطه سینمای صامت از صنعت چشمگیری برخوردار بودند ،‌صنعت متحرک سازی محلی نیز داشتند .

باتوجه به برتری یافتن اقتصادی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول ،‌تاثیر صنعت سینمای این کشور بر سینمای جهان از رواج و محبوبیت کارتون‌های آمریکایی درکشورهای دیگر پیداست . برای مثال آمریکایی‌ها سریال تازه عروس و داماد رابه فرانسه صادر کردند و درآنجا مسئولیت توزیع این سریال به عهده شرکت مادر یعنی اکلر بود . همیشه همراه فیلم‌‌های کوتاه و موفق چارلی چاپلین کارتون‌های آمریکایی نیز فرستاده می‌شد .

3-2 سینمای کمدی

سینمای کمدی؛ سینمای صامت د رمدتی برابر یک ربع قرن سنت کمدی سینمایی را خلق کرد ،‌این سنت بخشی از ویژگی‌های خود را از کمدیادلارته گرفته است .

سینما در پایان قرنی از راه رسید که شاهد کمدی مردمی بود . در اوایل همین قرن بر اساس مقررات تئاتری قدیمی د رپاریس و لندن نمایش‌های گفتاری د ربرخی از سالن‌ةای تئاتر ممنوع بود و هتمین امر ناخواسته انگیزه‌ای شد ارای پاگرفتن نمایش‌های بدون کلام .

این نمایش‌های بدون کلام ترکیب خاصی بود از موسیقی و آواز و نمایش بدون کلام .

بعدهامخاطبان این نمایش‌ها در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا تئاتر خاص خود را در تماشاخانه‌های یافتند .این مخاطبان عام همواره خواستار کمدی بودند . وقتی وضعیت زندگی بد بود ،‌خنده باعث راحتی خیال آنها می‌شد ؛ و وقتی زندگی خوب بود ،‌آنها می‌خواستند از آن لذت ببرند ، و بازهم به خنده نیاز داشتند .

نخستین فیلم کمدی دنیا یعنی خیس کردن باغبان ( لومیر،‌1895) برداشتی بود از داستان مصوری که در آن بچه شیطانی را می‌بینیم کهروی شیلنگی پا می‌گذارد و پس از این که باغبان از همه جا بی‌خبر به سر شیلنگ نگاه می‌کند پایش را از روی آن برمی‌دارد .

دوران شکوفایی کمدی صامت؛ هنگامی که مک‌سنت پحش اولین فیلم کمدی چند حلقه‌ای را اعلام کرد ،‌انقلابی رخ داد. فیلم عشق جریحه‌دار شده تیلی (1914) با شرکت کمدین معروف ماری درسلر ،‌و بر اساس یکی از نمایش‌های موفق او تولید شد . چارلی چاپلین در این فیلم نقش مقابل درسلر را بازی کرد .

اما با آنکه فیلم موفقیت تجاری خوبی داشت ،‌تولید فیلم بلند کمدی چندین سال بعد تثبیت شد . چاپلین اولین فیلم بلند خود بانام خمیر ودینامیت ( 1914) را در کیستون ساخت ،‌اما تا سال 1918 که زندگی سگی را ساخت به دنبال فیلم‌های بلند نرفت . کیتون هم اولین فیلمبلندش را در سال 1920 ساخت .

چاپلین ،‌ کیتون ،‌ لوید ،‌ لنگدون ( چهار غول سینمای کمدی صامت آمریکا ) همگی کار خود را در دوره رواج فیلم‌های یک و دو حلقه‌ای آغاز کردند و در دهه 1920 به اوج کار خود رسیدند .<  

ادامه مطلب